Ota tuoli avuksi ja jumppaa

Ikääntyessä säännöllinen ja monipuolinen liikkuminen ehkäisee ja hoitaa monia sairauksia sekä ylläpitää ja parantaa toimintakykyä. Jo 10 minuutin reippaat liikuntatuokiot edistävät terveyttä, kunhan niitä kertyy riittävästi viikon mittaan. Nämä kolme liikettä harjoittavat keskivartalon sekä alaraajojen lihasvoimaa ja tasapainoa. Tee toistoja väsymiseen asti tai esimerkiksi 3 x 10 toistoa.

Tuolilta ylösnousu (kuva 1)

Nouse tuolilta ylös mahdollisimman vähäisellä tuella ja istuudu sitten hitaasti takaisin. Tarkkaile, että polvet pysyvät varpaiden suuntaisesti eteenpäin koko liikkeen ajan.

Varpaillenousu (kuva 2)

Asetu pieneen haara-asentoon, varpaat ja polvet eteenpäin. Vie paino varpaille ja nosta kantapäät ilmaan. Tee liike mahdollisimman vähäisellä tuella ja rauhalliseen tahtiin.

Sivutaivutus istuen (kuvat 3-4)

Istu penkillä kädet roikkuen suorina sivuilla, selkä suorana ja irti selkänojasta. Kallista suoraan sivulle ja kurota kädellä kohti lattiaa. Tee liike rauhallisesti ensin toiselle puolelle ja sitten toiselle.

Jumppavihjeet antoi Maunulan Helander-kodin fysioterapeutti Anu.